štvrtok 30. apríla 2015

4. kolo pohára vedy - teória a výskum - Šmálikovci

Pre rôzne merania sú dôležité jednotky v akých budeme merať. V stredoveku mali v každom meste iné miery. Obchodovanie bolo preto veľmi zložité. Asi pred 200 rokmi sa ľudia dohodli, že na meranie dĺžky zavedú jednu platnú jednotku dĺžky a to 1 meter -1 m. - 1/40 000 000 z obvodu Zeme. Zhotovili prototyp - kovovú tyč a medzi dve rysky naniesli dohodnutú časť Zeme. Dnes sa táto jednotka definuje zložitejšie.

Zahrali sme sa na stredovek a zhotovili sme si rôzne meradlá na meranie dĺžky s rôznymi jednotkami - našimi hračkami. Postup výroby stupnice meradla: zvolili sme si jednotku nášho meradla, 
  • prvý dielik nášho meradla sme označili 0, 
  • postupne sme prikladali našu hračku na meradlo a zaznačovali ďalšie dielik ,
  • takto sme pokračovali až na koniec meradla, 
  • dieliky sme očíslovali postupne 0,1,2,3... 
  • naše jednotky boli dosť veľké. Na presnejšie meranie sme si našu jednotku rozdelili na polovičku, a ešte na polovičku.
Merali sme výšku skrine, výšku p. učiteľky, šírku stola, výšku zápisníka p. učiteľky, šírku a výšku okna. Keďže stupnice našich meradiel majú dieliky od sebe dosť vzdialené, museli sme sa rozhodnúť, ku ktorému dieliku je meraná dĺžka čo najbližšie. Chybu pri meraní nazývame odchýlka merania a je vždy polovica z najmenšieho dielika.
zistili sme napríklad, že 
  • p. učiteľka meria 17 Marťankov, 17 lego kociek, 
  • výška regálu na knihy meria - 18 Marťankov, 
  • výška učiteľského zápisníka sú 2 Marťankovia, 2 lego kocky, 2 Padovia, 
  • šírka lavice - 6 Marťankov, 6 lego kociek, 3 Padovia, 
  • výška skrine - 18 Marťankov, 
  • dĺžka parapetnej dosky okna  - 11,25 Padov

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára