SCIENTIST


I'll be a scientist – Cup of Science 2015

We and our partners from Lískovce engaged in international competition Cup of Science - NEURON 2015. We created the Slovak and Czech team. Each team dealt with four fun job´s rounds, researched the issues and performed experiments.





Can you explain?

The 1st round of Science - Šmáliks - Theory and Research

Through our city the river Orava flows, which separates the old town Tvrdošín from housing estate Medvedzie and town suburb Krásna Hôrka. Two shorelines join three bridges: the bridge - for pedestrians, railway bridge and the bridge 095 that is the main road to Poland (I / 59).
We set for a walk with our teacher to look at bridges from close range. We made the documentation with tablets. To obtain some of the photos we were needed to use acrobatic skills. But it was worth it!
We found that bridges aren´t built fixed but on sliding rollers or balls that are called bearings. On the road is an expansion gap that could move the road. It's because the bridge its length increases in summer and decreases in winter. We had never realized that the bridges have this construction.




Pohár vědy 2. kolo - The 2nd round o Cup of Science -ZŠ Lískovec

Naším úkolem bylo sestrojit barometr. Our task was to construct a barometer.


       



The 2nd round o Cup of Science: Šmáliks- researchers ...

In the second round of the Smáliks´ Cup of Science team we were studying the pressure in liquids and gases. We went for an excursion to Orava Dam. We were situated 28 m below the water surface and we kept still in dry ... Our guide led us through the bowels of the dam and answered he very willingly and patiently for our inquisitive questions ... Inside the walls were similar measuring instruments as we took with us - barometers that the water pressure on the dam wall. We have measured changing atmospheric pressure of air by our barometer –we took read atmospheric pressure on the dam wall and inside about 30 m below the water surface. 
We now know that water and air pressure depends on the depth ... the greater it is - the greater is the pressure ...


Measuring changes in atmospheric pressure...

One of our classmates - Samko at skiing during spring holidays. Teacher had to him a barometer. His task was to measure the value of barometric pressure at various altitudes. Here there are his observations:

We investigate pressure in liquids and gases...

In the second round of the Cup of Science was our task to examine the pressure in liquids and gases. Our review of:


Šmáliks - fountain

We investigated from what the size of fountains depends:




Šmáliks - Proof of atmospheric pressure...

Naukowcy - Gimnazjum w Poświętnem


 Oddziaływanie ramki folii aluminiowej z magnesem





 Sposoby przyciągania metalowych rzeczy
Elektromagnes


PRZEKŁADANIEC Z CIECZY - Gimnazjum w Poświętnem







4. kolo pohára vedy - teória a výskum - Šmálikovci

Pre rôzne merania sú dôležité jednotky v akých budeme merať. V stredoveku mali v každom meste iné miery. Obchodovanie bolo preto veľmi zložité. Asi pred 200 rokmi sa ľudia dohodli, že na meranie dĺžky zavedú jednu platnú jednotku dĺžky a to 1 meter -1 m. - 1/40 000 000 z obvodu Zeme. Zhotovili prototyp - kovovú tyč a medzi dve rysky naniesli dohodnutú časť Zeme. Dnes sa táto jednotka definuje zložitejšie.

Zahrali sme sa na stredovek a zhotovili sme si rôzne meradlá na meranie dĺžky s rôznymi jednotkami - našimi hračkami. Postup výroby stupnice meradla: zvolili sme si jednotku nášho meradla, 
  • prvý dielik nášho meradla sme označili 0, 
  • postupne sme prikladali našu hračku na meradlo a zaznačovali ďalšie dielik ,
  • takto sme pokračovali až na koniec meradla, 
  • dieliky sme očíslovali postupne 0,1,2,3... 
  • naše jednotky boli dosť veľké. Na presnejšie meranie sme si našu jednotku rozdelili na polovičku, a ešte na polovičku.
Merali sme výšku skrine, výšku p. učiteľky, šírku stola, výšku zápisníka p. učiteľky, šírku a výšku okna. Keďže stupnice našich meradiel majú dieliky od sebe dosť vzdialené, museli sme sa rozhodnúť, ku ktorému dieliku je meraná dĺžka čo najbližšie. Chybu pri meraní nazývame odchýlka merania a je vždy polovica z najmenšieho dielika.
zistili sme napríklad, že 
  • p. učiteľka meria 17 Marťankov, 17 lego kociek, 
  • výška regálu na knihy meria - 18 Marťankov, 
  • výška učiteľského zápisníka sú 2 Marťankovia, 2 lego kocky, 1 Pad, 
  • šírka lavice - 6 Marťankov, 6 lego kociek, 3 Padovia, 
  • výška skrine - 18 Marťankov, 
  • dĺžka parapetnej dosky okna  - 11,25 Padov

Výstava vedecká hračka

V neďalekom meste sme navštívili putovnú výstavu Vedecká hračka. Vedecká hračka je neveľké mobilné zariadenie, ktoré jednoduchým, nenásilným spôsobom približuje alebo využíva nejakú prírodnú zákonitosť alebo jav z elektriny a magnetizmu, optiky, kmitania, vlnenia, akustiky, mechaniky, termiky.
Hračky mali prečudesné názvy. Stretli sme sa so Zemeguľou visiacou vo vzduchu, Elektrickou netýkavkou, Pokladničkou zlodejkou, Ďaťlom na tyči, Rumbo vajíčkami, Xylofónom, Najstarším detským telefónom, Ihličkovým reliéfom a množstvom iných hračiek.

Čas medzi nimi veľmi rýchlo uplynul a ani sme sa nenazdali a museli sme prepustiť miesto ďalším zvedavcom.



Vedecká hračka - Alarm

Ak sa vodičmi navzájom dotkneme, vodivo sa spojí elektrický obvod, alarm zazvoní. 
Konštruktér: Matej Pavlov

Vedecká hračka - Autíčko na magnetický pohon

Autíčko sa pohybuje vďaka odpudivej sile medzi dvoma magnetmi.


Konštruktér: Marek Planieta

Vedecká hračka - Katapult

Katapult funguje na premene energie pružnosti na pohybovú energiu. V tomto prípade pružnosť zabezpečuje pružinka. Čím väčší katapult, tým dlhšie rameno, tým väčší dostrel.
Konštruktér: Marek Planieta

Na tomto katapulte sme použili odevnú gumu.
Konštruktéri: Samuel Púčať a Adam Vrana.

Vedecká hračka - Potápač

Stláčaní fľaše vznika vo fľaši tlak, vzduch v potápačovi - skúmavke je stláčaný vodou, čím sa do skúmavky dostáva voda a potápač zväčšuje svoju hmotnosť, čím sa potopí. Pri vynáraní sa hmotnosť potápača zmenšuje.
Konštruktér: Filip Žuffa

Vedecká hračka - Kaleidoskop

Krásne symetrické obrazce vznikajú na základe zobrazovania v zrkadlách. Najkrajšie obrazce vznikajú, ak máme korálky rôznych farieb, tvarov a veľkostí.
Konštruktéri:  žiaci 5.B

Vedecká hračka - Telefón

Vydaný zvuk rozkmitá pohárik, kmitavý pohyb pohárika sa prenesie cez napnutú niť do druhého pohárika a do nášho ucha, kde sa rozkmitá bubienok a my zvuk počujeme. Prenos zvuku závisí aj od druhu niti. Nám sa osvedčila režná niť.
Konštruktérka: Ninka Jančeková

Vedecká hračka - Periskop


Konštruktér: Marek Planieta

Vědecká hračka - Lískovec

Vybrali jsme z naší hitparády hraček ty nejzajímavější. Zaujal nás potápěč, vodní kolotoč, ochočený papoušek , autíčko na pohon - elektrickým proudem, který jsme vyrobili, zajímavá také byla camera obscura a mnohé další.



Telefon z plastikowych kubków


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára