GARDENER



A gardener

Job´s charackteristic

  • A gardener plants vegetable, decorative plants and another plants which belong to gardener´s production. 

Charakteristika povolania:

  • Záhradník pestuje zeleninu, okrasné rastliny a ďalšie rastliny, patriace k záhradnej produkcii.

Činnosti:

  • kontrola, údržba a drobné opravy záhradníckeho náradia a strojov,
  • ošetrovanie rastlín počas vegetácie a ich ochrana proti chorobám a škodcom.
  • príprava produktov pre trh a ich expedícia,
  • príprava pôdy pre pestovanie záhradníckych rastlín,
  • príprava záhradníckych zemín.
  • rozmnožovanie záhradníckych rastlín vrátane výsevu,
  • zhromažďovanie technických údajov o pracovných postupoch a výsledkoch produkcie,
  • zber, preprava a skladovanie záhradníckych produktov,
  • výsadba záhradníckych rastlín vrátane následného ošetrenia,
  • zakladanie ovocných sadov,
  • zavlažovanie a odvodňovanie záhradných kultúr.
We speculated with students today about subjects at elementary school that might like the person who chooses to be a GARDENER.

After discussion we came to conclusion that these subjects are (SVET PRÁCE) and Biology. However these are not the only subjects that one need to master. The Good gardener need to know these also:
MATH – to be able to calculate the surface of the garden, the amount of plants that he has to grow on particular area. He need to be able to set the price for produced goods for example price of apples, cucumbers, peppers, tomatoes… and he needs to know how to sell these goods.

CHEMISTRY – he need to determine appropriate fertilizer for plant’s proper growth…

PHYSICS – he has to keep an eye on the weather forecast to be sure when to water the plants and when not to.

I will be a gardener – Treating the lawn... 

The good-looking lawn requires regular nurturing, sufficiency of water and nutrients, regular scything, killing weeds and moss, raking. With raking we remove mowed grass, fallen leaves. Also we are ploughing the ground that prevents moss formation.




Naše školní zahrada - Lískovec

Jedno listopadové dopoledne jsme se stali všichni zahradníky - hrabali jsme listí, sbírali polámané větve, pleli jsme v našem arboretu a nakonec jsme si odpočinuli v novém altánu. Uf, mnozí z nás si oddychli, když práce skončila a zjistili jsme, že povolání zahradník je náročné.

Our school garden - Lískovec
One November afternoon all of us became gardeners. We were working in the garden and had a rest in our new arbor. When we finally ended, many of us were tired and we must admit that gartening isn't piece of cake.

Determining of house plant in the class... 

With our friends from Lískovec we assigned mutual task: With help of house plant atlas determine, which plants in class are house plants and put an information label to them.

So this is how Šmálik´s  worked:




Separation of pot plants... Rozdelenie črepníkových rastlín...

Pot plants are separated into two groups:
  • plants with decorative flowers - are interesting bacuse of the shape of their flower, color and scent.
  • plants with decorative leaves – also have flowers but they are small and not so noticeable. Much more attractive are decorative leaves. The leaves are reason why we grow them.
We have prepared for you a memory game of plants with decorative flowers. You can play this memory game interactive, or you can print it. So yippee, we are gonna play.



Šmálik´s – We are able to differentiate house plants already!

This is how Šmalikovci endeavoured to label plant pots with the name of particular house plant in our classroom. And what about you – our friends in Lískovec?



Zahradníci v Lískovci.

Zjistili jsme, že v naší třídě některé rostliny nemají jmenovku, rozhodli jsme se to napravit.
Roste nám ve třídě i banánovník, "zdědili" jsme ho od našich předchůdců, tak se o něj musíme dobře starat. Připomněli jsme si v pexesu některé jedovaté rostliny.



Kdo je to arborista?

Možná se jednou rozhodneme stát odborníky v péči o stromy v zahradách a parcích. Tento specialista může sledovat změnu obvodu kmene s použitím dendrometru v průběhu roku. Naše škola se zapojila do česko - kanadského projektu Arboj. My sledujeme změny na kmenu naší školní lípy.


Zahradník a školní arboretum

V našem arboretu už vypuklo jaro a vše se zelená a kvete.

Roślinność wokół nas - OGRODNIK

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára